جمعه ۱۳ بهمن ۰۲

عقاب اسمان

فنگ شویی خانه

۲ بازديد

علم فنگ شویی چیست؟

فنگ شویی یک سنت باستانی چینی است که از اصول طراحی داخلی برای بهبود زندگی شما استفاده می کند. این بر اساس فلسفه چیدمان قطعات در فضاهای زندگی به منظور ایجاد تعادل با دنیای طبیعی است.

با اجرای اصول طراحی خاص، فنگ شویی اجازه می دهد انرژی شما در خانه شما جریان یابد و گفته می شود که کیفیت کلی زندگی شما را بهبود می بخشد. بسیاری از معماران و طراحان داخلی هنگام برنامه ریزی خانه، فنگ شویی را در طرح های خود می پزند.

فنگ شویی که اغلب به عنوان هنر قرار دادن نامیده می شود، در ساده ترین عبارت، در مورد قرار دادن عناصر مختلف برای بهینه سازی "چی" یا انرژی است. فنگ شویی اصولی دارد که باید از آنها پیروی کرد، از جمله موقعیت فرماندهی، باگوا و پنج عنصر.

 

اصول اساسی فنگ شویی

باگوا

باگوا، که به هشت منطقه ترجمه می شود، شکل باستانی نقشه طبقه است که برای تجزیه و تحلیل انرژی خانه استفاده می شود. این شامل هشت جعبه است که هر کدام جنبه متفاوتی از زندگی را نشان می‌دهد، معمولاً ثروت/فراوانی، شهرت/شهرت، عشق، خانواده/ شروع‌های جدید، فرزندان/ تکمیل، دانش، مسیر شغلی/زندگی و افراد مفید/سفر، با جعبه مرکزی. به نمایندگی از شما

نقشه باگوا به شما کمک می کند تا انرژی چی خوب را به تمام بخش های مهم زندگی خود بیاورید. اگر منطقه ای وجود دارد که نیاز به بهبود دارید، باید اصول فنگ شویی مناسب را در فضای مربوط به خانه به کار ببرید.

 

ساده ترین راه برای اعمال نقشه در خانه شما این است که آن را روی پلان طبقه خود قرار دهید. پلان طبقه خود را بکشید و نقشه 9 خانه را بالای آن قرار دهید. شما می توانید فنگ شویی یک خانه کامل یا یک آپارتمان را انجام دهید، می توانید از نقشه در هر فضایی که می خواهید استفاده کنید.

 

پنج عنصر

اصول فنگ شویی بر پنج عنصر متمرکز است. زمین، فلز، آب، چوب و آتش.

این عناصر را می توان به معنای واقعی کلمه از نظر نحوه ترکیب آن در خانه، به عنوان مثال مبلمان چوبی برای شومینه، در نظر گرفت، اما آنها همچنین با احساسات، رنگ ها، شکل ها و مناطق خاصی در نقشه باگوا مطابقت دارند.

ایده این است که هر عنصر باید از طریق طراحی داخلی متعادل شود. وقتی احساس می‌کنیم تعادل در خانه‌مان وجود ندارد ، به این دلیل است که یک یا چند عنصر از بین رفته‌اند یا یک عنصر بیش از حد وجود دارد.

فنگ‌‌ شویی در حدود ۵ هزار سال پیش از میلاد در چین شروع شد و در طول هزاران سال گسترش یافت. فنگ شویی در آسیا یک ایده و جهان‌بینی است که بر زندگی شخصی و اجتماعی روزمره تأثیر می‌گذارد؛ همچنین فنگ شویی درک مردم از جایگاهشان در کیهان را نشان می‌دهد. بر اساس سنت‌های باستانی چین، فنگ شویی بیش از دو هزار سال است که شامل دانش، آیین‌ها، کلمات قصار و خرافات از سراسر چین است. اهمیت فنگ شویی در کشورهای آسیای شرقی به قدری است که آشنایی با آن برای فهم تاریخ فرهنگی، زندگی و روانشناسی چین و دیگر فرهنگ‌های آسیای شرقی، ضروری است.

 

وضعیت فنگ شویی در جهان امروز چگونه است؟

فنگ شویی مدت‌هاست که از آسیا فراتر رفته است و حضور تجاری و شخصی بین‌المللی آن در حال افزایش است. فنگ شویی یک صنعت چند صد میلیارد دلاری است که در سرتاسر زمین میلیون‌ها طرفدار دارد. در قرن گذشته، با مهاجران آسیایی، فنگ شویی از ریشه‌های چینی و آسیایی خود به تمام نقاط جهان گسترش یافته است. مطالب تئوری و عملی آن در صدها هزار وب سایت توضیح داده شده است که احتمالاً میلیون‌ها نفر هر روز از آن بازدید می‌کنند. فنگ شویی دیگر صرفاً یک باور غیرقابل‌اعتماد برای افراد مسن، روستایی و سنتی نیست بلکه وارد بازار جهانی شده است.

 

همان‌طور که نویسنده‌ای در خبرنامه موسسه معماران آمریکا اظهار داشت: فنگ شویی دیگر فقط یک راز باستانی چینی نیست که به کندی در خارج از قلب اصلی خود ریشه دوانده است، بلکه اکنون جهانی است و فرهنگ و سیاست را فرا می‌گیرد.

 

سایت آمازون کیندل بیش از 1000 کتاب فنگ شویی را تنها به زبان انگلیسی فهرست می‌کند. چند برابر این تعداد در سایت‌های کتاب دست دوم وجود دارد. هزاران، اگر نه صدها هزار، وب سایت تجاری فنگ شویی وجود دارد؛ و صدها هزار، حتی شاید میلیون‌ها نفر در سراسر جهان روزانه از این سایت‌ها بازدید می‌کنند و به درجات مختلف زندگی خود را با مطالبی که می‌خوانند تنظیم یا مدیریت می‌کنند.

 

فنگ شویی چه می‌گوید؛ حرف حساب فنگ شویی!

 فنگ‌شویی ادعا می‌کند که انرژی‌ یا نیروی حیاتی به نام «چی» (Chi) یا (Qi) وجود دارد که بر زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد. فنگ شویی سیستمی اعتقادی چند هزار ساله است که عمیقاً در باورها و اعمال آسیایی در مورد طبیعت، معماری، سلامتی و پیشگویی ریشه دوانیده است. این بخشی از یک جهان‌بینی جامع و باستانی است که حول اعتقاد به “چی”، انرژی جهانی با نیروی حیاتی فرضی می‌چرخد که به همه هستی جان می‌دهد.

 

بر اساس این اعتقاد، وجود و حیات کل کیهان، منظومه شمسی، زمین و بدن انسان نیاز به هماهنگی با جریان‌های محلی “چی” دارد. به شناسایی، دست‌کاری و استفاده‌ی ابزاری از جریان فراگیر «چی»، فنگ‌ شویی گفته می‌شود. هدف فنگ‌ شویی این است که محیط‌زیست، خانه، محل کار، مکان‌های تجمعی افراد و حتی خود بدن انسان‌ها در هماهنگی با «چی» قرار گیرد. بر این اساس، زندگی طبیعی‌‌تر و سالم‌تر می‌شود. چی خوب و بد به مکان‌ها، سبک‌های ساختمان، مبلمان و حتی کیف‌های دستی مرتبط است. به گفته مقامات مختلف، چی را می‌توان با رژیم غذایی، دم‌نوش‌های گیاهی، رژیم‌های ورزشی، مدیتیشن و با استادان دست‌کاری کرد.

 

بر اساس منابع و آموزش‌های فنگ شویی، «چی» بهترین گردش خود را در مکان‌هایی دارد که دارای اجسام نرم با لبه‌های گرد هستند. اجسام نامنظم با نقاط یا زاویه‌های تیز می‌توانند جریان چی را مسدود یا مختل کنند که باعث ایجاد «شا چی» می‌شود. شا چی یک انرژی منفی است و تأثیر بدی را بر روی افراد و بر روی مکان‌ها دارد. گفته می‌شود برای افزایش جریان «چی» و کاهش جریان «شا چی»، پنج عنصر سنتی سنت چینی (آب، خاک، آتش، چوب و فلز) باید با یکدیگر در تعادل باشند.

"چی" چیست؟

بر اساس باور سنتی آسیای شرقی، چی انرژی یا نیروی حیاتی کل کیهان است. هر چیز جاندار و بی جان، چی دارد. افراد مختلف چی متفاوتی دارند. هر نوع حیوانی نوع چی مخصوص به خود را دارد. یک ملت چی خود را دارد و یک دین چی خود را. جاده چی، سنگ چی دارد. هر ماده غذایی دارای چی منحصربه‌فرد خود است. شناسایی چی هر چیز جاندار یا بی جان، به معنای درک ماهیت اساسی آن است. برای کل سنت چینی، چی طبیعی است. این یک جزء جاودانه از جهان است. ریتم و حرکت منظم خود را دارد. چی از ازل یا ابتدای زمان وجود داشته و تا ابد نیز وجود خواهد داشت. چی با موجودات پیرامون خودش همواره در تعامل است.

 

آقای ژانگ درباره چی می‌نویسد: نیروی مادی چی در همه جهات و به هر شکل حرکت می‌کند و جریان دارد. دو عنصر پین و یانگ در جانشینی‌های بی‌وقفه خود، اصول بزرگ جهان را تشکیل می‌دهند.

برای فیلسوفانی که سیستم ژانگ را توسعه می‌دادند، چی «چیزی» نهایی بود که توانایی توضیح همه فرآیندها را داشت.

نویسنده و متخصص دیگری که ماشین‌های چی را در اینترنت می‌فروشد، چی را به شرح زیر بیان می‌کند:

چی انرژی خود زندگی است که به‌عنوان تعادل بین و یانگ (انرژی الکترومغناطیسی زن و مرد، مثبت و منفی، انرژی الکترومغناطیسی) شناخته می‌شود که در همه‌چیز در آفرینش جریان دارد.

اعتقاد به طب سوزنی نیز وابسته به باور وجود چی است. تمرین طب سوزنی مبتنی بر مداخله در بیش شش‌صد مسیر داخلی فرضی یا نصف‌النهارها است که در امتداد آن‌ها چی در بدن حرکت می‌کند.

 

 در طول تاریخ، فنگ شویی با روش‌‌های پیشگویی آینده مرتبط بوده است. پیشگویی آینده و تعیین روزها و زمان‌های فرخنده برای برگزاری رویدادهای مهم (عروسی، افتتاحیه‌های تجاری، سفر، جلسات کنفرانس، آغاز ساخت‌وساز ساختمان و غیره) همیشه بخش مهمی در تجارت مربیان فنگ شویی بوده است.

 

آیا فنگ شویی یک علم است؟

فنگ شویی یک هنر است با این حال بسیاری از مروجانِ فنگ‌ شویی، آن را به‌عنوان یک علم به مردم ارائه می‌کنند. فنگ شویی نه علم است نه دین نه جادو ، مبنای فنگ شویی زندگی طبیعت گرایانه است که بر اساس مشاهده گری پدیدار گشته

 

بر اساس نوشته‌های ژانگ، سنّت ۳۰۰۰ ساله اعتقادات مرتبط با «چی» در شرق آسیا را می‌توان این‌گونه خلاصه کرد:

 

«چی» ماده‌ی اولیه است که وجود همه‌چیز وابسته به آن است.

«چی» دارای وسعت و عمق است.

وجود «چی» ذهنی نیست و مستقل از ذهن وجود دارد.

«چی» می‌تواند حرکت کند. باور بر این است که چی به‌طورمعمول در حال تغییر و تحول است.

ادموند رایدن، مترجم کتاب ژانگ به انگلیسی، در مقدمه‌ی این کتاب بر این تفاسیر می‌افزاید. او تا آن جا اغراق می‌کند که می‌گوید بهترین ترجمه‌ی «چی» معادله‌ی اینشتین (E=mc^2) است.

 

سیمون براون، نویسنده‌ی مدافع فنگ‌ شویی، چنین روایتی از چی می‌دهد:

«چی» بار ظریف و نافذ انرژی الکترومغناطیسی است که از همه‌چیز عبور می‌کند و اطلاعات را از چیزی به دیگری حمل می‌کند. «چی»ای که در بدن شما جریان دارد غالباً حامل افکار، باورها و عواطف شماست.

 

سارا راسباخ، نویسنده محبوب فنگ‌ شویی، معتقد است:

چی نیروی حیاتی است که به حیوانات و گیاهان زندگی می‌بخشد، باعث برقراری کوه‌ها می‌شود و آب رودخانه‌ها را جاری می‌کند. بر اساس ادعای راسباخ، بدون «چی»، درختان شکوفا نمی‌شوند و انسان نیز وجود نخواهد داشت.

 

الیوت تانزر، از دیگر مروجان فعال فنگ‌ شویی، می‌گوید:

اگر می‌خواهید در “همه‌ی زمینه‌ها” موفق و سلامت باشید، برای شما مفهومی مهم‌تر از «چی» و جریان «چی» برای مطالعه و درک وجود ندارد.

برخی مخالفان به دنبال اثبات علمی وجود انرژی چی هستند و با غیر علمی بودن آن می خواهند برچسب خرافی به فنگ شویی زنند. به هر حال علمی بودن یک موضوع همیشه مورد بحث است. همچنان که در حال حاضر نظریه های علمی خدا را منکر می شوند و دین را شبه علم و خرافات می دانند.

علم به‌هیچ‌عنوان ادعای دانستن همه‌چیزهای جهان هستی را نداشته و ندارد. حتی خود این ادعا نیز با ذات کار علمی در تناقض است. اگر علم همه‌چیز را می‌دانست که دیگر تحقیق و پژوهش فایده‌ای نداشت! پس ما تصدیق می‌کنیم که رازهای بسیاری هستند که تاکنون دانشمندان آن‌ها را درک نکرده‌اند.

 

 

 

 

تاكنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.